Communication Project as a Tool of a Professional Communication Development: Case Study
https://doi.org/10.56414/jeac.2022.1
Abstract
Background. Applied bachelor's degree involves the training of practice-oriented graduates, and the main goal of training in this case is the acquisition of the most practical knowledge, skills and abilities that allow them to be involved in production processes straight after the graduation. In addition to the system of work placement the implementation of a communicative project at the graduation course is an important tool allowing graduates to work out their skills and abilities, and to form the basis of the student's thesis.
Purpose. This study analyzes the pathways of the communication project implementation of such projects in the context of the educational activities of future specialists.
Materials and Methods. The project is a multi-level practical activity for establishing partnerships between the “Dialogue of Hearts foundation” with the media and the commercial sector. The main research methods applied are analysis and a systematic approach. Classification and comparison methods were also used. The communication project implementation was based on a four-stage marketing model. The goal setting of the project was carried out according to the five-stage model of P. Drucker. The contractor had a crowdfunding task to raise funds for one of the fund's programs. The results of the project were monitored using the the set of KPIs (the number and quality of publications in the media, media coverage, the amount of funding raised).
Results. The result of the project was a developed instruction for establishing communication support for the foundation's charitable activities, illustrating the development of the graduate's key competencies.
Implications. The article may be of interest to teachers of communication disciplines, practitioners in the field of communication support for charity, and recent graduates in the field of crowdfunding, as it contains a description of the key mechanism for solving the problem of attracting funds to a charitable foundation.
References
1. лучших благотворительных фондов российских бизнесменов. Рейтинг Forbes. https://www.forbes.ru/obshchestvo- photogallery/427843-20-luchshih-blagotvoritelnyh-fondov-rossiyskih-biznesmenov-reyting
2. Алексеева, Т. С., Ковалева, А. Ю. (2019). Информационная деятельность благотворительных фондов в интернете. Идеи и новации, 7(3), 11-21.
3. Аналитический обзор ВЦИОМ. От милостыни к волонтерству: как меняется благотворительность в России. https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/ot-milostyni-k-volonterstvu-kak-menyaetsya-blagotvoritelnost-v-rossii
4. Благов, Ю. (2010). Корпоративная социальная ответственность: эволюция концепции. М.: Высшая школа менеджмента.
5. Благотворительность с пользой: как добрые дела увеличивают эффективность маркетинга? https://www.nielsen.com/ru/ru/insights/article/2019/blagotvoritelnost-s-polzoy-kak-dobrye-dela-uvelichivayut-effektivnost-marketinga/
6. Брылева, Е. А. (2019). Благотворительность как индикатор состояния гражданского общества. Сборник тезисов выступлений и докладов участников IV международного пенитенциарного форума (в 10 т. с. 35-39). Академия права и управления Федеральной службы исполнения наказаний (Рязань).
7. Брылева, Е. А., Никитюк, С. М. (2019). Методы стимулирования развития благотворительности в среде отечественного предпринимательства: история и современность. Правовое государство, (2), 95-100.
8. Дорофеева, М. Ю. (2019). Обзор мероприятий, проводимых межрегиональным общественным благотворительным фондом «Содружество» за 2016-2019 гг. Вестник эпилептологии, (1), 90-106.
9. Загарских, Ю. А. (2015). Благотворительные фонды в России: безвозмездная помощь или маркетинговый ход? Актуальные вопросы экономики и финансов в условиях актуальных вызовов российского и мирового хозяйства (с. 87-88). Самара: Общество с ограниченной ответственностью "Офорт".
10. Мустаева, Ф. А., Степанова, И. Н., Ларина, Е. В. (2022). Дети с ограниченными возможностями здоровья как объект благотворительной деятельности фонда. Евразийский союз ученых, (5-7), 14-17.
11. Непсо, С. В. (2009). Благотворительность и благотворительные организации в социальной политике государства. Общество и право, (3), с. 290-292.
12. Оборина Л. А., Лекторова Ю. Ю. (2018). Событийная коммуникация как инструмент формирования стратегии доверия благотворительного фонда. Перевод, реклама и ПР в современной коммуникации (с. 116-126). Пермь: Изд-во ПНИПУ.
13. Парфенцова, Е. В. (2021). Деловой этикет и профессиональная коммуникация в деятельности современного руководителя. Современное государственное управление: образование, наука, практика (с. 239-241). Минск, 2021.
14. Перегудов, С., Семененко, И. (2008). Корпоративное гражданство: концепции, мировая практика и российские реалии. М.: Прогресс-Традиция.
15. Сидоренко, И. С., Галимуллина, Н. М. (2015). Благотворительный фонд как объект интернет-продвижения. Теория и практика современной науки, 3(3), 134-137.
16. Чернышев, В. А. (2016). Благотворительность как вид технологий «мягкой силы». Гилея: научный вестник, (109), 180-182.
17. Шалагина С.Н. (2017) Мотивационная сфера благотворительности. Аспекты исследования. Вестник науки и образования. № 5 (29). Т.1, 73-76.
18. Kashif, M., Sarrifudin, S., & Hassan, A. (2015). Charity donation: Intentions and behavior. Marketing Intelligence and Planning, 33, 90-102.
19. Lomos, T. (2014). The power of charity: Does giving away money improve the wellbeing of the donor? Indian Journal of Positive Psychology, 5, 223-230.
20. Vartanova, E. L., Lukina, M. M. (2014). New competences for future journalists. Russian journalism education. executives evaluate industrial demand. World of Media. Yearbook of Russian Media and Journalism Studies, (4), 209-232.
21. Wiele, J., Williams, R., & Moxham, C. (2009). Charities: how important is performance to donors? International Journal of Quality & Reliability Management, 26(1), 5-22. http://dx.doi.org/10.1108/02656710910924143
22. Yang, C., Northcott, D., & Sinclair, R. (2017). The accountability information needs of key charity funders. Public Money & Management, 37(3), 173-180. http://dx.doi.org/10.1080/09540962.2017.1281649
Review
For citations:
Polunina O., Komarowa D. Communication Project as a Tool of a Professional Communication Development: Case Study. Journal of Employment and Career. 2022;1(1):30-42. (In Russ.) https://doi.org/10.56414/jeac.2022.1