Preview

Journal of Employment and Career

Advanced search

Employment of Graduates of Special Schools for Persons with Special Educational Needs: The Role of Social Activity

https://doi.org/10.56414/jeac.2022.5

Abstract

Background. According to the Sustainable Development Goals, ensuring social inclusion is one of the important priorities of the world community. However, in practice, barriers to inclusive education are still strong, which actualizes the search and determination of ways to overcome them.

Purpose. The purpose of the article is to analyze the regulatory and organizational bases of employment of graduates of specialized institutions in Kazakhstan and to show the role of the factor of social activity of students.

Materials and Methods. The study was carried out in two stages. First, the authors, having analyzed the normative sources, the authors commented on the normative foundations of inclusive education, career guidance in special educational organizations and employment of people with disabilities and people with special needs. Particular emphasis was placed on identifying the main barriers to employment. At the second stage of the study, the authors tracked the identified trends on the example of the experience of career guidance and employment of persons with special educational needs of students of a special educational organization. The approaches proposed by the authors to ensure the effectiveness of career guidance and further employment of persons with special educational needs, taking into account objective and subjective factors, can be used in the activities of such organizations.

Results and Implications: Based on the analysis and generalization of scientific research data, regulatory documents and statistics, it was revealed that students show a low level of activity aimed at professional choice, development and implementation of professional plans, while the main approach should not be the care of the state, but the feasible work activity of a disabled person. Overcoming them requires the efforts of the state, society and depends on the willingness and activity of citizens and parents to be included in their solution. However, an equally important factor is the social activity of graduates of specialized institutions themselves, and its development should be purposefully ensured in the learning process.

About the Authors

G. Zhumabayeva
КГУ «Костанайский специальный комплекс «детский сад-школа-интернат» для детей с особыми образовательными потребностями №2» Управления образования акимата Костанайской области
Kazakhstan


E. Kharlanova
Южно-Уральский государственный гуманитарно-педагогический университет
Russian Federation


References

1. Закон Республики Казахстан «О социальной и медико-педагогической коррекционной поддержке детей с ограниченными возможностями». № 343-II. (2002).

2. Закон Республики Казахстан «Об образовании». № 319-III. (2007).

3. Инструктивно-методическое письмо «Об особенностях учебно-воспитательного процесса в организациях среднего образования Республики Казахстан в 2021-2022 учебном году». (2021).

4. Итоговый доклад по результатам проведения выборочного обследования «Качество жизни лиц, имеющих инвалидность, с учетом гендерной специфики». (2015). Сайт Министерства национальной экономики Республики Казахстан, Комитет по статистике.

5. Конвенция о правах инвалидов: резолюция, принятая Генеральной Ассамблеей Организации Объединенных Наций. 61/106. (2006).

6. Национальная программа по улучшению качества жизни людей с ограниченными возможностями на 2012–2018 гг. (2012). Официальный сайт Президента Республики Казахстан. https://www.akorda.kz/

7. О реализации мер, направленных на развитие трудовой занятости инвалидов. (2013). Сайт Министерства труда и социальной защиты населения Российской Федерации. https://mintrud.gov.ru

8. О социальной защите инвалидов в Республике Казахстан. № 39. (2021, Декабрь 31).

9. Об образовании в Российской Федерации. № 273-ФЗ. (2012).

10. Об утверждении Государственной программы развития образования и науки Республики Казахстан на 2020 - 2025 годы. № 988. (2019, Декабрь 27).

11. Назарбаев, Н.А. «Социальная модернизация Казахстана: Двадцать шагов к Обществу Всеобщего Труда». (2012).

12. Приказ Министра образования и науки Республики Казахстан «Об утверждении Методических рекомендаций по внедрению в среднем образовании системы диагностики и определения профессиональной ориентации детей на наиболее востребованные специальности». № 692. (2018, Декабрь 19).

13. Программа «Рухани Жаңғыру». (2017).

14. Ронова, Г.Н., Ронова, Л.А. (2013) Финансовый энциклопедический словарь.

15. Саламанская декларация и рамки действий по образованию лиц с особыми потребностями, принятые Всемирной конференцией по образованию лиц с особыми потребностями: доступ и качество. (1994)

16. Ситаров, В.А., Маралов, В. (2015). Социальная активность личности (уровни, критерии, типы и пути ее развития). Знание. Понимание. Умение, 4, 164 – 176.

17. Таспенова, Г., Саткалиева, Т. (2016). Проблема трудоустройства лиц с ограниченными возможностями здоровья в Казахстане. Национальная ассоциация ученых (НАУ), 5 (21), 61–65.

18. Харланова, Е.М. (2009) Cубъектный подход к развитию социальной активности будущих специалистов. Вестн. Челяб. гос. пед. ун-та. 6 (18), 134–137.

19. Kharlanova. E, Sivrirova. N, Shirochenkova. N. (2021, March 30). Study on the Relation Between Social Activity and Responsibility in Schoolchildren. Advances in Social Science, Education and Humanities Research 30 March 2021 https://www.atlantis-press.com/proceedings/ispc-cpslr-20/125954960

20. Щекочихина, М. (2021). Исследования инклюзии и их влияние на стратегии развития инклюзивных программ в арт-институциях. The Garage Journal: исследования в области искусства, музеев и культуры, 03, 16–51.


Review

For citations:


Zhumabayeva G., Kharlanova E. Employment of Graduates of Special Schools for Persons with Special Educational Needs: The Role of Social Activity. Journal of Employment and Career. 2022;1(1):22-29. (In Russ.) https://doi.org/10.56414/jeac.2022.5

Views: 286


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-6856 (Online)