Primary Professionalization of Students: Factors, Barriers, and Risks
https://doi.org/10.56414/jeac.2024.3.82
Abstract
Introduction: In the context of higher education modernization, the process of primary professionalization of students has acquired particular significance. It represents a critical stage in the formation of professional identity, during which students develop foundational knowledge and skills necessary for successful professional activity. However, this process is accompanied by numerous risks and barriers that can slow down or even disrupt students’ professional development.
Purpose: A comprehensive study of the potential risks and barriers arising during the primary professionalization of students.
Results: The study identified the main risks accompanying the process of students’ primary professionalization, including a lack of communication with instructors, low academic motivation, psychological crises, intellectual barriers, difficulties with independent work, and issues related to the professional competence of teaching staff. These risks stem from both external and internal sources and negatively affect the formation of students’ professional identity.
Conclusion: The analysis of the identified risks allows for the proposal of comprehensive measures to minimize them, including enhancing the quality of interpersonal interactions within the educational process, improving academic programs with a focus on the practical relevance of knowledge, strengthening psychological support for students, integrating modern pedagogical approaches, and fostering the professional development of teaching staff. Comprehensive risk management can significantly enhance the primary professionalization process and increase students’ readiness for successful professional activity.
References
1. Абрамов, Р. А., Пронина, И. В., & Халатенкова, Е. Ю. (2016). Повышение профессиональной востребованности выпускников вузов. Образование и наука, (10), 91–106. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2016-10-91-106
2. Асадуллин, Р. М., & Фролов, О. В. (2017). Современный педагогический университет: поиск новой идентичности. Сибирский педагогический журнал, 3, 53–63.
3. Базарова, Т. С., & Фомицкая, Г. Н. (2022). Особенности профессионализации будущих специалистов в условиях современных вызовов. Педагогический ИМИДЖ, 3(56), 308–316. https://doi.org/10.32343/2409-5052-2022-16-3-308-316
4. Байлук, В. В. (2016). Формирование готовности будущих специалистов в вузе к профессиональной самореализации: монография. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т.
5. Зеер, Э. Ф. (2003). Психология профессий. М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга.
6. Карпова, Е. В., & Рябова, А. Ю. (2014). Антимотивационные факторы учебной деятельности в структуре личностных качеств учащихся. Ярославский педагогический вестник, 3(2), 234–239.
7. Козилова, Л. В. (2020). Профессиональное становление студентов в условиях образовательной среды университета. Научное обозрение. Педагогические науки, 5, 25–30. https://doi.org/10.23670/IRJ.2020.99.9.062
8. Колчина, В. В. (2021). Содержательная характеристика понятия «профессионализация» в работах отечественных и зарубежных ученых. Психолого-педагогические исследования – Тульскому региону, 183–186.
9. Кравцова, Е. Н. (2018). Проблема профессионализации, становления и развития профессионализма человека в высшем гуманитарном образовании. Организация работы с молодежью, 4, 127. https://doi.org/10.21293/1818-0442
10. Мулявина, Э. А., & Омельченко, И. Н. (2014). Самостоятельная работа студентов как средство формирования профессиональных компетенций. Инновации в образовании, 3, 76–82.
11. Подлеснов, А. А. (2014). Профессиональная направленность личности как интегральный мотивационно-динамический компонент подготовки кадров высшей квалификации. Теория и практика общественного развития, 21, 261–264.
12. Потехина, Н. В., Жеребятникова, Г. В., & Полковникова, Е. Ю. (2020). Педагогические условия формирования профессионального самоопределения будущих педагогов. Учёные записки Забайкальского государственного университета, 15, 6–13.
13. Резниченко, М. А. (2016). Риски профессионализации студентов бакалавриата. Научный результат. Педагогика и психология образования, 2(8), 10–12. https://doi.org/10.18413/2313-8971-2016-2-2-34-39
14. Розенфельд, А. С., & Рямова, К. А. (2018). Некоторые аспекты социально-педагогической адаптации студентов первокурсников к образовательной среде вуза. Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта, 6, 200–205.
15. Садовникова, Н. О. (2008). Психотехнологии преодоления барьеров профессионального развития. Екатеринбург: Изд-во ГОУ ВПО «Рос. гос. проф.-пед. ун-т».
16. Сыманюк, Э. Э. (2004). Психология профессионально обусловленных кризисов. М.: Изд-во Моск. психол.-соц. инта; Воронеж: НПО «МОДЭК».
17. Сыманюк, Э. Э., & Печеркина, А. А. (2019). Особенности профессионального самоопределения учащихся старшего подросткового возраста. Перспективы науки и образования, 6, 192–202. https://doi.org/10.32744/pse.2019.6.16
18. Тихонова, Е. В., Косычева, М. А., & Ефремова, Г. И. (2021). Первичная профессионализация студентов-иностранцев: барьеры, стигматизация, адаптация. Интеграция образования, 25(4), 608–628. https://doi.org/10.15507/1991-9468.105.025.202104.608-628
19. Уфимцева, Н. Ф. (2006). Профессиональное становление студентов, обучающихся по специальности «Социальная работа». В Социальные науки: опыт и проблемы подготовки специалистов социальной работы (с. 169–174). Екатеринбург: Рос. гос. проф.-пед. ун-т.
20. Шарафутдинова, Э. М. (2020). Факторы, влияющие на профессионализацию студентов XXI века. В Новое слово в науке: стратегии развития (с. 87–96). Чебоксары: Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс».
21. Angelovsky, A. A. (2011). Personalization of the personality. Social agents of primary and secondary professionalization. Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal = Siberian Pedagogical Journal, 7, 70–80.
22. Ashim Malhotra, A., Moultry, A. M., Martin, T. S., Franklin, C.-J., Yarbrough, T., & Hughes, J. (2023). A critical appraisal of educational theory to examine HBCU and Black students’ professional identity formation. American Journal of Pharmaceutical Education, 87(11), 7–9. https://doi.org/10.1016/j.ajpe.2023.100547
23. Badelina, M. V. (2020). Process of adaptation of first-year students to study at university as pedagogical phenomenon: Structure and characteristics. Amazonia Investiga, 9(27), 460–477. https://doi.org/10.34069/AI/2020.27.03.50
24. Bedenko, N. N., Bakhtigulova, L. B., Klychkov, K. Y., Kaftan, V. V., Oborsky, A. Y., Brega, G. V., & Poliakova, I. V. (2019). Formation of students’ motivational readiness for their future professional activities. Opcion, 35(19), 2337–2365.
25. Bos, A. E. R., Pryor, J. B., Reeder, G. D., & Stutterheim, S. E. (2013). Stigma: Advances in theory and research. Basic and Applied Social Psychology, 35(1), 1–9. https://doi.org/10.1080/01973533.2012.746147
26. Bridgstock, R., & Jackson, D. (2019). Strategic institutional approaches to graduate employability: Navigating meanings, measurements and what really matters. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(5), 468–484. https://doi.org/10.1080/1360080X.2019.1646378
27. Buyanova, G. V., Gitman, Y. K., Popova, T. V., & Dolmatova, N. S. (2020). Formation of students’ professional identity during university years: Stages of developing professional commitment. Science for Education Today, 10(4), 44–60. https://doi.org/10.15293/2658-6762.2004.03
28. Duchatelet, D., & Donche, V. (2019). Fostering self-efficacy and self-regulation in higher education: A matter of autonomy support or academic motivation? Higher Education Research & Development, 38(4), 733–747. https://doi.org/10.1080/07294360.2019.1581143
29. Fors, J.-O. (2017). Development of professional commitment among students in social work education. Journal of Social Work Education, 36(5), 529–541. https://doi.org/10.1080/02615479.2016.1221065
30. Harold Chui, H., Luk, S., Fung, K. K., & Huang, Y. (2023). Referring students for professional psychological help: A qualitative study of teachers' experience in Hong Kong. Journal of School Psychology, 99, 8–10. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2023.05.002
31. Jackson, D. (2016). Re-conceptualising graduate employability: The importance of pre-professional identity. Higher Education Research & Development, 35(5), 925–939. https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1139551
32. Kamalova, L. A., Umbetov, M. Zh., & Putulyan, N. S. (2021). Technologies and practices of linguistic and sociocultural adaptation of foreign students during their studies at the university. Contemporary Educational Technology, 13(1), 288. https://doi.org/10.30935/cedtech/9312
33. Schott, K. A., Bunten, A., Cooper, R., Nelson, M., & Clarke, C. (2023). The impact of cocurricular engagement on Doctor of Pharmacy students’ personal and professional development. American Journal of Pharmaceutical Education, 87(7), 3–5. https://doi.org/10.1016/j.ajpe.2023.100101
34. King, M., Dinos, S., Shaw, J., Watson, R., Stevens, S., Passettin, F., Weich, S., & Serfaty, M. (2007). The stigma scale: Development of a standardised measure of the stigma of mental illness. The British Journal of Psychiatry, 190(3), 248–254. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.106.024638
35. Merton, R., Fiske, M., & Kendall, L. (2008). The focused interview: A manual for problems and procedures. Free Press.
36. Pitman, T., Roberts, L., Bennett, D., & Richardson, S. (2019). An Australian study of graduate outcomes for disadvantaged students. Journal of Further and Higher Education, 43(1), 45–57. https://doi.org/10.1080/0309877X.2017.1349895
37. Trede, F., Macklin, R., & Bridges, D. (2012). Professional identity development: A review of the higher education literature. Studies in Higher Education, 37(3), 365–384. https://doi.org/10.1080/03075079.2010.521237
38. Tikhonova, E. V. (2013). The professional socialization of students in today’s Russian institution of higher learning. Russian Education & Society, 55(4), 38–57. https://doi.org/10.2753/RES1060-9393550403
39. Shnarbekova, M. (2018). The motivations behind educational and professional choices of Kazakhstani youth (Based on the results of sociological studies). Russian Education & Society, 60(4), 370–380. https://doi.org/10.1080/10609393.2018.1473700
40. Yu Sheng, & Hong Li. (2022). Configurational analysis on the causes of academic knowledge innovation in the social media environment. Heliyon, 8(1), 4–6. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10995
41. Zauwiyah, A., Anantharaman, R. N., & Hishamuddin, I. (2012). Students' motivation, perceived environment and professional commitment: An application of Astin's College Impact Model. Accounting Education, 21(2), 187–208. https://doi.org/10.1080/09639284.2011.603472
Review
For citations:
Boronikhina I.O. Primary Professionalization of Students: Factors, Barriers, and Risks. Journal of Employment and Career. 2024;3(3). https://doi.org/10.56414/jeac.2024.3.82