Preview

Journal of Employment and Career

Advanced search

Organizing an Effective Educational Process: Employer's Perspective vs. Education Architecture

https://doi.org/10.56414/jeac.2023.33

Abstract

Introduction. Incorporating employers into the educational process of a university, from a perspective of professional control and expertise, as well as partnership in the development and implementation of a competency-based model for graduates, is evident and doesn't require justification. However, challenges in organizing such interaction and the low motivation of employers to participate more systematically in enhancing the effectiveness and quality of higher education demand thorough study and optimization.

Purpose. This study aims to explore the readiness and determine potential forms of employer participation in the educational process.

Materials and Methods. The article presents data from a three-year survey conducted among employers in various fields of study at a regional university in the Belgorod region (N=480 in 2020, 425 in 2021, 359 in 2022). The sampling error relative to the possible employer community does not exceed 5% at a 95% confidence level. Fields of study serve as the quota characteristic.

Results. The research model evaluates indicators including satisfaction with theoretical and practical preparation of graduates, assessment of graduates' general professional qualities and competencies (formation of importance rankings for such competencies), willingness and formats of potential interactions with the university, and employers' satisfaction with such interactions.

Conclusion. The conducted study has identified problematic aspects related to employers' readiness to engage in modern forms of interaction with the university, fully immerse themselves in the educational process, and become full-fledged partners in trilateral collaboration. There's a risk of simulated forms of such collaboration on the part of universities, aiming to meet essential formal indicators and create an illusion of interaction while a growing gap exists between the implemented competency-based graduate model and market demands.

About the Author

Inna S. Shapovalova
Belgorod State National Research University
Russian Federation


References

1. Абдирайымова, Г. С., Веревкин, А. В., Лифанова, Т. Ю. (2020). Выпускники казахстанских вузов глазами работодателей. Siberian Socium, 4(4), 8-21. https://doi.org/10.21684/2587-8484-2020-4-4-8-21

2. Байгулова, Н. А. (2022). К вопросу о профессиональных компетенциях выпускников педагогических вузов (по результатам изучения мнения работодателей). Наукосфера, 8(2), 11-15. https://doi.org/10.5281/zenodo.6854906

3. Борозинец, Н. М., Прилепко, Ю. В., Сербина, Л. Ф. (2023). Взаимодействие вузов с работодателями по проблемам трудоустройства выпускников с инвалидностью. Экономические и гуманитарные исследования регионов, (1), 25-33.

4. Гецкина, И. Б. (2022). Интеграция вуза и работодателей как эффективное решение проблемы готовности выпускников- лингвистов к трудоустройству. Современный ученый, (1), 237-242.

5. Горшкова, О. О. (2023). Формирование компетенций выпускника инженерного вуза в партнерстве с работодателями. Современные наукоемкие технологии, (2), 129-134.

6. Гринкруг, Л. С., Василенко, В. С. (2011). Обновление образовательной системы вуза: модель взаимодействия с внешней средой. Университетское управление: практика и анализ, (3), 29-36.

7. Гуляева, Т. И., Калиничева, Е. Ю., Гришаева, О. Ю. (2020). Удовлетворенность выпускников и работодателей как показатель качества образования в аграрном вузе. Вестник аграрной науки, (6), 92-99. https://doi.org/10.17238/issn2587-666X.2020.6.92

8. Давыдова, Г. И., Деткин, А. Н. (2021). Взаимодействие образовательной организации с работодателем как способ интенсификации применения выпускником сформированных профессиональных компетенций. Гуманитарные науки, (4), 91-101.

9. Кузьмина, С. В. (2022). Анализ требований работодателей к уровню подготовки выпускников ДАЛЬРЫБВТУЗА. Научный альманах, (7-2), 65-69. https://doi.org/10.21510/18173292_2022_95_124_134

10. Кузьмина, С. В. (2023). Анализ противоречий между профессиональными ожиданиями выпускников ДАЛЬРЫБВТУЗА и реальными требованиями работодателей к их профессиональной подготовке. Рыбное хозяйство, (1), 18-21. https://doi.org/10.37663/0131-6184-2023-1-18-21

11. Олейникова, Т. А. (2020). Ожидания работодателей в отношении профессиональных навыков выпускников на современном рынке труда. Региональный вестник, (3), 58-59.

12. Портных, А. В., Птицына, Д. Д., Сокур, А. В., Хайдукова, Е. С. (2022). Анализ соответствия компетенций выпускников вуза требованиям работодателей. Антропологическая дидактика и воспитание, 5(6), 57-66.

13. Султанова, В. Р., Мунавирова, Л. Р. (2021). Мониторинг удовлетворённости работодателей качеством подготовки выпускников спортивного вуза. Право и образование, (3), 84-92.

14. Титов, В. Т., Ендовицкий, Д. А. (2007). Анализ участия бизнес-сообщества в деятельности государственных вузов. Экономический анализ: теория и практика, (17).

15. Тюриков, А. Г., Власова, А. В. (2021). Профессиональная субъектность и доверие работодателей к выпускникам вузов как элемент экономической культуры. Logos et Praxis, 20(4), 45-54. https://doi.org/10.15688/lp.jvolsu.2021.4.6

16. Фурсова, В. В., Сыздыкова, М. Б. (2020). Удовлетворенность работодателей качеством подготовки выпускников. Sociologie Člověka, (1-2), 35-40.

17. Халяпина, Л. В. (2021). Оценка работодателями качества образования выпускников вузов с инвалидностью. Вестник Северо-Кавказского федерального университета, (5), 206-212.


Review

For citations:


Shapovalova I.S. Organizing an Effective Educational Process: Employer's Perspective vs. Education Architecture. Journal of Employment and Career. 2023;2(1). (In Russ.) https://doi.org/10.56414/jeac.2023.33

Views: 123


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-6856 (Online)