Preview

Journal of Employment and Career

Advanced search

Career Guidance in Russian Educational Practice: Scoping Review

https://doi.org/10.56414/jeac.2022.19

Abstract

Introduction. Career guidance for schoolchildren needs constant optimization, as it largely determines the success of the initial professionalization of students and, consequently, the success of future career tracks of established professionals.

Purpose of this scoping review is to analyze publications on the career guidance system that has developed by 2023 in Russia and abroad, to analyze career guidance methods, their advantages and disadvantages.

Materials and Methods. Within the review of the subject field, 47 sources published from 2010 to 2023 were selected, dedicated to the system of career guidance in the USSR, Russia, and foreign countries. All sources are original and review articles dedicated to professional orientation in Russia and other foreign countries. The articles were extracted from the library systems Elibrary and CyberLeninka.

Results. A search was conducted for studies published in the period from 2010 to 2023. The majority of the articles are “case study” type publications, as well as theoretical and review publications. Unlike foreign countries, where issues of career guidance begin to be addressed starting from primary school, in Russia this direction is applied in nature and lacks a systematic approach. Career guidance is mainly implemented in schools (specialized classes), career guidance centers, where comprehensive activities are carried out to assist in professional self-determination. Career guidance is also implemented in labor and rest camps.

Conclusion. This review recorded various approaches in the system of career guidance work at both the national and international levels. The results obtained indicate the need for a comprehensive scientific approach to the development of measures facilitating the professional self-determination of school students. It is also necessary to take into account the shortcomings in the career guidance system for successful self-determination of school graduates.

About the Author

Nataliya M. Shlenskaya
Russian Biotechnological University
Russian Federation


References

1. Алиев, М. А., & Умалатова, З. М. (2015). Организационно-экономические основы развития профориентации школьников. Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Общественные и гуманитарные науки, (4), 25–28.

2. Артемьев, И. А. (2017). Профориентация в системе непрерывного образования «школа — среднее профессиональное образование». Наука вчера, сегодня, завтра, (8), 27–31

3. Балдин, С. С. (2004). Актуальные проблемы профориентации школьников. Россия и АТР, (3), 25–31.

4. Берникова, О. В. (2015). Дополнительное образование как условие профессионального самоопределения и формирования социальной полноценной личности. Вестник московского государственного университета культуры и искусств, (1), 176–182.

5. Будагов, Г. П. (2012). Формирование готовности старшеклассников к профессиональному самоопределению как психолого-педагогическая проблема. Вектор науки Томского государственного университета, (2), 50–52.

6. Дорожкин, Е. М., & Зеер, Э. Ф. (2014). Научно-прикладные основания профориентации: Теория и практика. Сибирский психологический журнал, (52), 67–78.

7. Евсеенко, В. И., & Шуталева, Е. Ю. (2016). Учебно-производственная бригада как персоналистский метод профориентации в сельской школе. Актуальные проблемы науки и образования, (1), 27–30.

8. Епифаненков, М. С. (2020). Межшкольные учебно-производственные комбинаты Брянской области как форма организации трудового воспитания. История создания и современность. В Фундаментальные и прикладные научные исследования: Актуальные вопросы, достижения и инновации: Сборник статей XXXIII Международной научно-практической конференции (с. 195–198). Пенза: Наука и Просвещение.

9. Ермаков, Д. С. (2017). Профессиональное самоопределение и профессиональная ориентация школьников: Историко-педагогические аспекты, современный взгляд. Профессиональное образование в России и за рубежом, (3), 75–80.

10. Ивакина, М. В. (2022). Сравнительный анализ систем профориентационной работы в России и за рубежом. Педагогическое образование в России, (3), 78–85.

11. Искаков, Б. А. (2018). Деятельность КГУ «учебно-производственный комбинат» г. Усть-Каменогорска в условиях инновационного развития. Инновации в образовании, (1), 2–6.

12. Искаков, Б. А., Подойникова, А. Ф., & Грахов, А. Н. (2020). От учебно-производственного комбината — к профильной школе. Инновации в образовании, (3), 4–7.

13. Кабдрашева, Г. К. (2018). Реализации идеи профессиональное партнерство в условиях деятельности учебно-производственного комбината. Инновации в образовании, (1), 7–9.

14. Казун, А.П., & Пастухова, Л.С. (2014). «Проектный метод» как механизм профессиональной ориентации детей и молодежи. Известия МГТУ МАМИ, 4(22), 202–209

15. Калашникова, О. В. (2022). Профессиональные пробы как форма профессиональной ориентации современной молодежи в образовательных организациях. Проблемы современного педагогического образования, (75–3), 296–299.

16. Кашапова, Н. В. (2011). Ориентация старшеклассников на выбор рабочих профессий в учебно-воспитательном процессе межшкольного учебного комбината. Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева, (1), 56–63.

17. Кораблёва, М. В. (2010). К вопросу о профессиональном самоопределении молодежи. Известия Саратовского Университета. Социология. Политология, (4), 54–57.

18. Кормакова, В. Н. (2015). Самоопределение школьников в сфере высокотехнологичных рабочих профессий как социально-педагогический феномен. Вестник Владимирского государственного университета им. А. Г. и Н. Г. Столетовых. Педагогические и психологические науки, (23), 138–148.

19. Коршунов, Д. А., & Гайнеев, Э. Р. (2018). Взаимодействие социальных партнеров в совместной организации учебно-производственных экскурсий в профессиональной подготовке обучающихся. Образование и наука без границ: Фундаментальные и прикладные исследования, (7), 126–131.

20. Кузнецов, К. Г., Кувшинова, О. Л. (2022). Методика оценки готовности школьников к профессиональному самоопределению. Профессиональное образование и рынок труда, 1, 88–111. https://doi.org/10.52944/PORT.2022.48.1.006

21. Курбатова, А. С., Приятелева М. К., & Морозова Н. Н. (2020). Организация профориентационной работы в процессе непрерывного образования. Мир науки. Педагогика и психология, 8(3), 1–8.

22. Махлеева, Л. В. (2016). Роль дополнительного образования в профессиональном самоопределении учащихся. Инновационная наука, (9), 315–320.

23. Меркушева, М. Е., & Бюллер А. Г. (2015). Опыт создания системы профориентации в МБОУ «Добрянская средняя общеобразовательная школа №3». Пермский педагогический журнал, (7), 70–74.

24. Мугутдинова, Н. Ш., Сулейманов, М. И., & Раджабова, З. К. (2016). Состояние трудового обучения и профориентации школьников в период обязательного среднего всеобуча (1959–1985 гг.). Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Общественные и гуманитарные науки, (1), 9–12.

25. Нех, А. В. (2018). Учебно-производственный комбинат как форма организации профильного обучения (на примере профиля «Автодело»). Инновации в Образовании, (1), 19–21.

26. Никифорова, Е.А. (2018). Новые инструменты профессиональной ориентации школьников. В Формирование общекультурных и профессиональных компетенций финансиста: Сборник статей (т. 3, вып. 8, с. 115–120. Реутов.: Общество с ограниченной ответственностью СВИВТ.

27. Никифорова, Е.А., & Жигун, Л.А. (2019). Организационно-управленческий механизм профессиональной ориентации на ранних стадиях жизни и обучения человека. Гуманитарные науки. Вестник финансового университета, 2, 74–80. https://doi.org/10.26794/2226–7867-2019–9-2–74-80

28. Пряжников, Н. С. (1997). Бланковые и карточные игры профессионального и личностного самоопределения. М.: Издательство института практической психологии.

29. Пухова, А. Г., Беляева, Т. К., Толкунова, С. Г., & Курбатова А. С. (2019). Влияние демографического фактора на региональный рынок труда. Economic Consultant, (1), 33–39.

30. Разумова, М. В. (2014). Профориентация в России: Cтановление, проблемы и перспективы. Профессиональное образование и общество, (3), 49–57.

31. Рахымбеков, А. Ж., Нурбосынова, Г. С., Садуакасова, Р. А., Абдухаирова, А. Т., & Турганова, М. М. (2015). О современной профориентации школьников. Научный альманах, (8), 622–626.

32. Соломин, И. Л. (2006). Современные методы психологической экспресс-диагностики и профессионального консультирования. СПб.: Речь.

33. Сорокун, П. В. (2015). История становления и развития профессиональной ориентации молодежи в России. Эпоха науки, (2), 15.

34. Скрипова, Н.Е. (2019). Новые педагогические инструменты профессиональной ориентации школьников. Современное педагогическое образование, 12, 132–135.

35. Суркова, Н. А., & Беликова, И. Г. (2020). Моделирование предпрофессиональной подготовки старшеклассников в системе урочной и внеурочной деятельности. В Моделирование предпрофессиональной подготовки старшеклассников в системе урочной и внеурочной деятельности: Материалы международной электронной научно-практической конференции (с. 167–172). Донецк: Донецкий республиканский институт дополнительного педагогического образования.

36. Тарлавский, В. И., & Цуканов, Е. А. (2014). Становление и развитие профессиональной ориентации: Обзор отечественного опыта. Перспективы науки и образования, (2), 63–69.

37. Толстогузов, С. Н. (2015). Опыт профориентационной работы за рубежом. Образование и наука, (1), 151–165.

38. Хаукка, Л. А. (2018). Система методической работы в КГУ «Учебно-производственный комбинат» Акимата города Усть-Каменогорска. Инновации в Образовании, (1), 10–15.

39. Хисамова, С. И., Потапова, Л. В., & Галиева, Г. Р. (2015). Деятельность педагогического коллектива по внедрению профориентационной работы, как фактор повышения качества образования. Наука, образование, общество, (1), 180–188. https://doi.org/10.17117/no.2015.01.180

40. Черникова, И. Ю. (2013). Профессиональные пробы: Социологическое моделирование современных практико-ориентированных форм образования в старшей школе. Известия российской академии образования, (4), 104–112.

41. Черникова, Л.В. (2019). Методология современной профориентации за рубежом. Вестник института экономических исследований, 3(15), 80–87.

42. Черняева, О. В. (2014). Развитие социально-трудовой активности школьников в образовательной среде межшкольного учебного комбината. Мир науки, культуры, образования, (4), 169–170.

43. Чикер, В. А. (2003). Психологическая диагностика организации и персонала. СПб.: Речь.

44. Чистякова, С. Н., & Сахарова В. И. (2017). Профессиональная ориентация учащейся молодежи: Страницы истории и тенденции развития. Профессиональное образование в России и за рубежом, (4), 171–175.

45. Шафранов-Куцев, Г. Ф., & Гуляева Л. В. (2019). Профессиональное самоопределение как ведущий фактор развития конкурентоориентированности и конкурентоспособности старшеклассников. Интеграция образования, 23 (1 (94)), 100–118. https://doi.org/10.15507/1991–9468.094.023.201901.100–118

46. Якуш, Н. М. (2020). Трудовое воспитание и профориентация учащихся в сельской общеобразовательной школе БССР (1970–1980-е гг.). Труды Белорусского государственного технологического университета. История, философия, (2), 80–84.

47. References

48. Aliev, M. A., & Umalatova, Z. M. (2015). Organizatsionno-ekonomicheskie osnovy razvitiya proforientatsii shkol’nikov [Organizational and economic foundations of the development of vocational guidance for schoolchildren]. Izvestiya Dagestanskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Obshchestvennye i gumanitarnye nauki [News of Dagestan State Pedagogical University. Social Sciences and Humanities], (4), 25–28.

49. Artem’ev, I. A. (2017). Proforientatsiya v sisteme nepreryvnogo obrazovaniya “shkola — srednee professional’noe obrazovanie” [Career guidance in the system of continuing education “school — secondary vocational education”]. Nauka vchera, segodnya, zavtra [Science Yesterday, Today, Tomorrow], (8), 27–31

50. Baldin, S. S. (2004). Aktual’nye problemy proforientatsii shkol’nikov [Actual problems of vocational guidance of schoolchildren]. Rossiya i ATR [Russia and the Asia-Pacific Region], (3), 25–31.

51. Bernikova, O. V. (2015). Dopolnitel’noe obrazovanie kak uslovie professional’nogo samoopredeleniya i formirovaniya sotsial’noi polnotsennoi lichnosti [Additional education as a condition for professional self-determination and the formation of a full-fledged social personality]. Vestnik moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury i iskusstv [Bulletin of the Moscow State University of Culture and Arts], (1), 176–182.

52. Budagov, G. P. (2012). Formirovanie gotovnosti starsheklassnikov k professional’nomu samoopredeleniyu kak psikhologo-pedagogicheskaya problema [Formation of high school students’ readiness for professional self-determination as a psychological and pedagogical problem]. Vektor nauki Tomskogo gosudarstvennogo universiteta [Vector of Science of Tomsk State University], (2), 50–52.

53. Chernikova, I. Yu. (2013). Professional’nye proby: sotsiologicheskoe modelirovanie sovremennykh praktikoorientirovannykh form obrazovaniya v starshei shkole [Professional tests: sociological modeling of modern practice-oriented forms of education in high school]. Izvestiya rossiiskoi akademii obrazovaniya [Proceedings of the Russian Academy of Education], (4), 104–112.

54. Chernikova, L.V. (2019). Metodologiya sovremennoj proforientacii za rubezhom [Methodology of modern career guidance abroad ]. Vestnik instituta ekonomicheskih issledovanij [Bulletin of the Institute of Economic Research ], 3(15), 80–87.

55. Chernyaeva, O. V. (2014). Razvitie sotsial’no-trudovoi aktivnosti shkol’nikov v obrazovatel’noi srede mezhshkol’nogo uchebnogo kombinata [Development of social and labor activity of schoolchildren in the educational environment of the interschool educational complex]. Mir nauki, kul’tury, obrazovaniya [The World of Science, Culture, Education], (4), 169–170.

56. Chiker, V. A. (2003). Psikhologicheskaya diagnostika organizatsii i personala [Psychological diagnostics of the organization and personnel]. S-Petersburg: Rech’.

57. Chistyakova, S. N., & Sakharova V. I. (2017). Professional’naya orientatsiya uchashcheisya molodezhi: Stranitsy istorii i tendentsii razvitiya [Professional orientation of students: Pages of history and development trends]. Professional’noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom [Professional Education in Russia and Abroad], (4), 171–175.

58. Dorozhkin, E. M., & Zeer, E. F. (2014). Nauchno-prikladnye osnovaniya proforientatsii: Teoriya i praktika [Scientific and applied bases of career guidance: Theory and practice]. Sibirskii psikhologicheskii zhurnal [Siberian Psychological Journal], (52), 67–78.

59. Epifanenkov, M. S. (2020). Mezhshkol’nye uchebno-proizvodstvennye kombinaty Bryanskoi oblasti kak forma organizatsii trudovogo vospitaniya. Istoriya sozdaniya i sovremennost’ [Interschool educational and industrial complexes of the Bryansk region as a form of organization of labor education. The history of creation and modernity]. In Fundamental’nye i prikladnye nauchnye issledovaniya: Aktual’nye voprosy, dostizheniya i innovatsii: Sbornik statei 33th Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii [Fundamental and Applied Scientific research: Current issues, achievements and innovations: Collection of articles of the 33th International Scientific and Practical Conference] (pp. 195–198). Penza: Nauka i Prosveshchenie.

60. Ermakov, D. S. (2017). Professional’noe samoopredelenie i professional’naya orientatsiya shkol’nikov: Istoriko-pedagogicheskie aspekty, sovremennyi vzglyad [Professional self-determination and professional orientation of schoolchildren: Historical and pedagogical aspects, modern view]. Professional’noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom [Professional Education in Russia and Abroad], (3), 75–80.

61. Evseenko, V. I., & Shutaleva, E. Yu. (2016). Uchebno-proizvodstvennaya brigada kak personalistskii metod proforientatsii v sel’skoi shkole [The training and production team as a personalistic method of career guidance in a rural school]. Aktual’nye problemy nauki i obrazovaniya [Actual Problems of Science and Education], (1), 27–30.

62. Iskakov, B. A. (2018). Deyatel’nost’ KGU «uchebno-proizvodstvennyi kombinat» g. Ust’-Kamenogorska v usloviyakh innovatsionnogo razvitiya [The activity of the KSU “educational and production combine” of Ust-Kamenogorsk in the conditions of innovative development]. Innovatsii v obrazovanii [Innovations in Education], (1), 2–6.

63. Iskakov, B. A., Podoinikova, A. F., & Grakhov, A. N. (2020). Ot uchebno-proizvodstvennogo kombinata — k profil’noi shkole [From the educational and production combine — to the profile school]. Innovatsii v obrazovanii [Innovations in Education], (3), 4–7.

64. Ivakina, M. V. (2022). Sravnitel’nyi analiz sistem proforientatsionnoi raboty v Rossii i za rubezhom [Comparative analysis of career guidance systems in Russia and abroad]. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii [Pedagogical Education in Russia], (3), 78–85.

65. Kabdrasheva, G. K. (2018). Realizatsii idei professional’noe partnerstvo v usloviyakh deyatel’nosti uchebno-proizvodstvennogo kombinata [Implementation of the idea of professional partnership in the conditions of the educational and production combine]. Innovatsii v obrazovanii [Innovations in Education], (1), 7–9.

66. Kalashnikova, O. V. (2022). Professional’nye proby kak forma professional’noi orientatsii sovremennoi molodezhi v obrazovatel’nykh organizatsiyakh [Professional tests as a form of professional orientation of modern youth in educational organizations]. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Problems of Modern Pedagogical Education], (75–3), 296–299.

67. Kashapova, N. V. (2011). Orientatsiya starsheklassnikov na vybor rabochikh professii v uchebno-vospitatel’nom protsesse mezhshkol’nogo uchebnogo kombinata [Orientation of high school students to the choice of working professions in the educational process of the interschool educational complex]. Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V. P. Astaf’eva [Bulletin of Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafyev], (1), 56–63.

68. Kazun, A.P., & Pastukhova, L.S. (2014). «Proektnyj metod» kak mekhanizm professional’noj orientacii detej i molodezhi. [“Project Method” as a mechanism for the professional orientation of children and young people]. Izvestiya MGTU “MAMI”, 4(22), 202–209.

69. Khaukka, L. A. (2018). Sistema metodicheskoi raboty v KGU “Uchebno-proizvodstvennyi kombinat” Akimata goroda Ust’-kamenogorska [The system of methodical work in the KSU “Educational and production Combine” of the Akimat of Ust-Kamenogorsk]. Innovatsii v Obrazovanii [Innovations in Education], (1), 10–15.

70. Khisamova, S. I., Potapova, L. V., & Galieva, G. R. (2015). Deyatel’nost’ pedagogicheskogo kollektiva po vnedreniyu proforientatsionnoi raboty, kak faktor povysheniya kachestva obrazovaniya [The activity of the teaching staff on the introduction of career guidance work as a factor in improving the quality of education]. Nauka, obrazovanie, obshchestvo [Science, Education, Society], (1), 180–188. https://doi.org/10.17117/no.2015.01.180

71. Korableva, M. V. (2010) K voprosu o professional’nom samoopredelenii molodezhi [On the issue of professional self-determination of young people]. Izvestiya Saratovskogo Universiteta. Sotsiologiya. Politologiya [News of Saratov University. Sociology. Political Science], (4), 54–57.

72. Kormakova, V. N. (2015). Samoopredelenie shkol’nikov v sfere vysokotekhnologichnykh rabochikh professii kak sotsial’no-pedagogicheskii fenomen [Self-determination of schoolchildren in the field of high-tech working professions as a socio-pedagogical phenomenon]. Vestnik Vladimirskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. G. i N. G. Stoletovykh. Pedagogicheskie i psikhologicheskie nauki [Bulletin of the Vladimir State University named after A. G. and N. G. Stoletov. Pedagogical and psychological sciences], (23), 138–148.

73. Korshunov, D. A., & Gaineev, E. R. (2018). Vzaimodeistvie sotsial’nykh partnerov v sovmestnoi organizatsii uchebno-proizvodstvennykh ekskursii v professional’noi podgotovke obuchayushchikhsya [Interaction of social partners in the joint organization of educational and industrial excursions in the professional training of students]. Obrazovanie i nauka bez granits: Fundamental’nye i prikladnye issledovaniya [Education and Science Without Borders: Fundamental and Applied Research], (7), 126–131.

74. Kurbatova, A. S., Priyateleva M. K., & Morozova N. N. (2020). Organizatsiya proforientatsionnoi raboty v protsesse nepreryvnogo obrazovaniya [Organization of career guidance work in the process of continuing education]. Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya [The World of Science. Pedagogy and Psychology], 8(3), 1–8.

75. Kuznetsov, K. G., & Kuvshinova, O. L. (2022). Metodika ocenki gotovnosti shkol’nikov k professional’nomu samoopredeleniyu [A methodology of readiness assessment for professional self-determination of school students]. Professional’noe obrazovanie i rynok truda [Vocational Education and Labour Market], 1, 88–111, https://doi.org/10.52944/PORT.2022.48.1.006

76. Makhleeva, L. V. (2016). Rol’ dopolnitel’nogo obrazovaniya v professional’nom samoopredelenii uchashchikhsya [The role of additional education in the professional self-determination of students]. Innovatsionnaya nauka [Innovative Science], (9), 315–320.

77. Merkusheva, M. E., & Byuller A. G. (2015). Opyt sozdaniya sistemy proforientatsii v MBOU “Dobryanskaya srednyaya obshcheobrazovatel’naya shkola №3” [Experience in creating a career guidance system in MBOU “Dobryanka secondary school No. 3”]. Permskii pedagogicheskii zhurnal [Perm Pedagogical Journal], (7), 70–74.

78. Mugutdinova, N. Sh., Suleimanov, M. I., & Radzhabova, Z. K. (2016). Sostoyanie trudovogo obucheniya i proforientatsii shkol’nikov v period obyazatel’nogo srednego vseobucha (1959–1985 gg.) [The state of labor training and vocational guidance of schoolchildren during the period of compulsory secondary general education (1959–1985)]. Izvestiya Dagestanskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Obshchestvennye i gumanitarnye nauki [News of Dagestan State Pedagogical University. Social Sciences and Humanities], (1), 9–12.

79. Nekh, A. V. (2018). Uchebno-proizvodstvennyi kombinat kak forma organizatsii profil’nogo obucheniya (na primere profilya “Avtodelo”) [Educational and production combine as a form of organization of specialized training (on the example of the profile “Avtodelo”)]. Innovatsii v Obrazovanii [Innovations in Education], (1), 19–21.

80. Nikiforova, E. A., & Zhigun, L. A. (2019). Organizacionno-upravlencheskij mekhanizm professional’noj orientacii na rannih stadiyah zhizni i obucheniya cheloveka [Organizational and managerial mechanism of professional orientation at early stages of life of human training]. Gumanitarnye nauki. Vestnik finansovogo universiteta. [Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University], 2, 74–80. https://doi.org/10.26794/2226–7867-2019–9-2–74-80

81. Nikiforova, E.A. (2018). Novye instrumenty professional’noj orientacii shkol’nikov [New tools for vocational guidance of schoolchildren]. In Formirovanie obshchekul’turnykh i professional’nykh kompetentsii finansista: Sbornik statei, vol. 3, issue 8, pp. 115–120. Reutov: SWIFT Limited Liability Company

82. Pryazhnikov, N. S. (1997). Blankovye i kartochnye igry professional’nogo i lichnostnogo samoopredeleniya [Blank and card games of professional and personal self-determination]. Moscow: Izdatel’stvo instituta prakticheskoi psikhologii.

83. Pukhova, A. G., Belyaeva, T. K., Tolkunova, S. G., & Kurbatova A. S. (2019). Vliyanie demograficheskogo faktora na regional’nyi rynok truda [The influence of the demographic factor on the regional labor market]. Economic Consultant, (1), 33–39.

84. Rakhymbekov, A. Zh., Nurbosynova, G. S., Saduakasova, R. A., Abdukhairova, A. T., & Turganova, M. M. (2015). O sovremennoi proforientatsii shkol’nikov [About modern vocational guidance of schoolchildren]. Nauchnyi al’manakh [Scientific Almanac], (8), 622–626.

85. Razumova, M. V. (2014). Proforientatsiya v Rossii: stanovlenie, problemy i perspektivy [Career guidance in Russia: Formation, problems and prospects]. Professional’noe obrazovanie i obshchestvo [Professional Education and Society], (3), 49–57.

86. Shafranov-Kutsev, G.F. & Gulyayeva, L.V. (2019). Professional’noe samoopredelenie kak vedushchij faktor razvitiya konkurentoorientirovannosti i konkurentosposobnosti starsheklassnikov [Career Self-Guidance as a Key Factor in the Development of High School Students’ Competitive Ability and Orientedness[. Integraciya obrazovaniya [Integration of education], 23, 1, 100–118.

87. Skripova N.E. (2019). Novye pedagogicheskie instrumenty professional’noj orientacii shkol’nikov. [New pedagogical instruments of professional orientation of schoolchildren]. Sovremennoe pedagogicheskoe obrazovanie [Modern Pedagogical Education], 12, 132–135.

88. Solomin, I. L. (2006). Sovremennye metody psikhologicheskoi ekspress-diagnostiki i professional’nogo konsul’tirovaniya [Modern methods of psychological express diagnostics and professional counseling]. S-Petersburg: Rech’.

89. Sorokun, P. V. (2015). Istoriya stanovleniya i razvitiya professional’noi orientatsii molodezhi v Rossii [The history of the formation and development of professional orientation of youth in Russia]. Epokha nauki [The Age of Science], (2), 15.

90. Surkova, N. A., & Belikova, I. G. (2020). Modelirovanie predprofessional’noi podgotovki starsheklassnikov v sisteme urochnoi i vneurochnoi deyatel’nosti [Modeling of pre-professional training of high school students in the system of regular and extracurricular activities]. In Modelirovanie predprofessional’noi podgotovki starsheklassnikov v sisteme urochnoi i vneurochnoi deyatel’nosti: Materialy mezhdunarodnoi elektronnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii [Modeling of pre-professional training of high school students in the system of regular and extracurricular activities: Materials of the international electronic scientific and practical conference] (pp. 167–172). Donetsk: Donetskii respublikanskii institut dopolnitel’nogo pedagogicheskogo obrazovaniya.

91. Tarlavskii, V. I., & Tsukanov, E. A. (2014). Stanovlenie i razvitie professional’noi orientatsii: Obzor otechestvennogo opyta [Formation and development of professional orientation: A review of domestic experience]. Perspektivy nauki i obrazovaniya [Prospects of Science and Education], (2), 63–69.

92. Tolstoguzov, S. N. (2015). Opyt proforientatsionnoi raboty za rubezhom [Experience of career guidance work abroad]. Obrazovanie i nauka [Education and Science], (1), 151–165.

93. Yakush, N. M. (2020). Trudovoe vospitanie i proforientatsiya uchashchikhsya v sel’skoi obshcheobrazovatel’noi shkole BSSR (1970–1980-e gg.) [Labor education and vocational guidance of students in the rural secondary school of the BSSR (1970–1980-ies)]. Trudy Belorusskogo gosudarstvennogo tekhnologicheskogo universiteta. Istoriya, filosofiya [Proceedings of the Belarusian State Technological University. History, Philosophy], (2), 80–84.


Review

For citations:


Shlenskaya N.M. Career Guidance in Russian Educational Practice: Scoping Review. Journal of Employment and Career. 2022;1(3):54-75. (In Russ.) https://doi.org/10.56414/jeac.2022.19

Views: 715


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-6856 (Online)